Idag har jag lärt mig en ny sak.

Publicerad 2012-03-27 14:47:05 i Barcelona 2012,

Jag har aldrig förstått varför alla spansktalande/portugistalande alltid skriver "jajajajaja" och "jejejejeje".
Nu gör jag det.

Jajaja betyder hahaha och jejeje är hehehe. Varför det kan man undra? Det är för att man inte uttalar bokstaven "h" i spanska. Däremot ljudet "j" är ett sche.. Så de skriver därav sina skratt som ungefär "schaschaschascha" eller "scheschesche".

Jag har alltid bara tagit förgivet att de var osmarta när folk skrev så förut för det ser så fruktansvärt fult ut på skrift men det finns som inget annat sätt att skriva det på då de inte uttalar "h" och alltid uttalar "j" som de gör.

Nu makear det sense.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Viktor

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela