Söndag 3:1

Publicerad 2013-06-30 15:32:05 i Peru 2013,

Skrev om jordbävning igår. Inatt var det en. Vaknade och tänkte först att nu kör någon stor lastbil förbi på gatan. Sen började det skaka mer och mer tills hela huset kändes som att det svajade och det lät högt. Sover i överslafen på en våningssäng, trodde att sängen skulle välta. Tog cirka 30 sekunder innan det lugnade ner sig igen.

Googlade på det och det var två jordbävningar i Peru inatt. En som uppmätte 4.7 på richterskalan som hade sitt centrum 26mil söderut och en som var 5.0 på richterskalan som hade centum 100 mil söderut. Det kan jämföras med att den största jordbävningen Sverige har haft de 10 senaste åren(förmodligen längre) låg på 4.3. Resten av de svenska bävningarna brukar ligga på runt 2.

Mannen på sängen under min snarkar något så jävulst. Han heter Chad och är 70 bast och har cyklat jorden runt 2 varv. Just nu är han på en cykeltur från Kanada till Argentina och tillbaka. Han är en riktig karaktär.

I övrigt delar jag rum med en trevlig kille från Skottland och ett sällskap på tre från California.

Sov helt okej första natten trots jordbävning söderut, jordbävnig av snarkande strax under min säng samt det sjukaste oljudet från barer, trafik och klubbar vägg i vägg.

Men jag skulle vilja påstå att om min comfort zone är här: 0 så är jag just nu en bra utanför den. Typ här borta: x. Men kommer bli än bättre snart med mindre rum. Annars väldigt trevligt hostel! Känner mig lugn i alla fall.

Bävningarna är de två prickarna i orange. Jag är vid den gula pricken.

Lördag 2:1

Publicerad 2013-06-29 19:37:00 i Peru 2013,

Nyss vaknat och ätit frukost. Ska till kokopelli hostel om 2 timmar, tills dess ska jag nog sätta mig någerst och ta en kaffe. Bra kaffe här för övrigt!

***

Det är ju mycket jordbävningar i Peru då hela Perus kuststräcka täcks av kontinentalplattor som slås ihop och dras isär. Var en ganska stor jordbävning för 1 månad sedan senast. Han berättade att innan jordens undergång 21 dec 2012 så sas det att Peru skulle vara landet som går under först. Sen 1 dec och framåt var det små till mellanstora jordbävningar precis varje dag fram till 20 dec. Sen 21 dec var det ingen och därefter var det lugnt. Han menade att många Peruvianer började starkt tro på undergången. Snacka lättnad när det slutade bäva!

Bilden är den utsikt jag har just nu.

Nedan är lite bilder från tidigare dagar:

Coca colas vatten.

Fredag 1:3

Publicerad 2013-06-29 09:00:31 i Peru 2013,

Varit in i Lima centrum ikväll. Jäklar vad trafik det var. Vi åkte en sorts buss-metro till stan. Man betalar in sig på en tunnelbana men istället för tåg som kör på banan så är det bussar. Himla lustigt. Gick en guidad tour. Käkade på en peruviansk restaurang och jag blev rekommenderad antichuchos. Visade sig vara kohjärta på grillspett med massa såser och potatis. Lite skumt kanske, men det smakade sjukt gott. Smakade inte som något jag kan jämföra med. Men sjukt gott!

Sen tog vi en kaffe på starbucks och åkte buss tillbaka till Miraflores. Denna gången inte metrobuss utan vanlig buss vilket i grund och botten är små hippievans som de satt säten i och biljettansvarige mannen(1 per buss + 1 chaufför) står i den öppna dörren och skriker vart bussen går. Och bussen kör som om han stulit fordonet.

Nu ska jag sova. Boendebyte imorgon.

Fredag dag 1:2

Publicerad 2013-06-29 00:44:17 i Peru 2013,

Fullt ös idag. Möttes av Johana från kontoret på hotellet. Hon visade vägen till kontoret. Skakade hand med lite folk, sen gick vi ut och började leta boende. Hittade ett hostel som verkar bra och värt pengarna. Man delar rum på 4 men man får låsa in väskor/värdesaker i eget skåp, wifi ingår, frukost ingår och det var mycket fräscha rum. Kostar 37 soles(89kr) / natt och var sjunde natt är gratis. Då har dom också massa events och aktiviteter dom styr upp för de som bor där. Kokopelli backpackers, Lima heter det. Är googlebart. Kan också flytta ifrån det på direkten om jag inte trivs.

I övrigt år vi väldigt peruviansk lunch, köpte en tröja åt mig så jag slipper gå runt i t-shirt och fixade surf till telefonen.

Jag har nu ett peruvianskt nummer medan jag är här. +51 961770198

Lite halvtaskigt väder här idag. Duggregn. Fungerar fortfarande inte att ladda upp bilder. Mystiskt!

Godmorgon från Lima, dag 1

Publicerad 2013-06-28 17:00:50 i Peru 2013,

Nu har jag vaknat och ätit frukost. Klockan är 09.34 lokal tid. Har inte upplevt någon känsla av jetlag. Inte än i alla fall. Fick frukost till hotellrummet, det var ju skoj. Inte världens mest märkvärdiga frukost, men ändå!

Strax ska jag möta Israel för grand tour. Ska förbi kontoret och leta boende. Sen måste jag köpa en tjocktröja. Jackan är i väskan som är på villovägar någonstans mellan Stockholm och Lima.

Tänkte bifoga några bilder men verkar inte ha nog starkt wifi.

Jösses

Publicerad 2013-06-28 08:58:01 i Peru 2013,

Framme i Lima. Det har inte varit helt utan utmaningar. Först är planet 1h sent. Sen när jag landar så är det kö till "migration" där man ska visa massa papper. Den kön tar två timmar. Väl genom där ska jag hämta väskan. Min väska saknas. Det tar ytterligare en och en halv timme att få göra en rapport på att den är borta. Sen 30 minuters kö för att komma genom tullen.

Jag går ut och ska leta en taxi. Har fått reda på att taxi ska kosta 60-70 soles och en av de som ser seriösast ut säger 50 soles. Jag frågar om han tar kort och det gör han. Hoppar i hans taxi. Han åker väldigt mycket genvägar genom slum och får ett par gånger känslan att jag förmodligen snart blir informerad att det är en kidnappning. Jag tänker nu att jag ska ställa mycket frågor om området så att han inte bara kan byta väg. Ställer frågor om områdena och vägen till Miraflores. Tillslut kommer vi fram till Miraflores, där jag ska sova. Jag tänker betala - han tar inte kort trots allt. Då får vi åka runt i Miraflores 30 minuter till för att hitta en bankomat.

Nu är jag äntligen på sovplatsen. Klockan är 01.51 lokal tid(+7 för att få fram svensk tid). Detta innebär att det nu är exakt 48 timmar sedan jag åkte hemifrån. Så från dörr till dörr tog resan två dygn. Måttligt sliten, har varit gladare men sjukt skönt att vara framme. Synd att där jag bor inte har värme. Och synd att resväskan är borta. Ska sova nu. Upptågen börjar imorgon!

I Miami

Publicerad 2013-06-27 21:52:15 i Peru 2013,

Då har jag kört igenom alla säkerhetskontroller. Planet till Lima går om en timme. Har jag otur är min väska borta. På arlanda sa dom att den skulle skickas hela vägen till Lima. I London sa dom att på american airlines måste man alltid checka ut väskan i Miami. Väskan var inte där. Frågade ansvarig och han ryckte mest på axlarna och sa att jag får åka till Lima och file a claim om den inte dyker upp bara. Engagerat värre.

Är lite nojig att jag inte sökte bland alla väskorna tidigare dock. Gick fem varv där och letade innan jag gick till "information" och tänkte att de kanske skulle hjälpa mig leta eller något, men icke utan de skickade mest bara vidare mig till tullen. Hade velat kolla ett varv till.

Nu snart dags för sista flyget som tar cirka 6 timmar.

Dags för Miami

Publicerad 2013-06-27 09:56:57 i Peru 2013,

Planet går visserligen först om 50 minuter men nu är jag inne i gaten i alla fall. Sen är det 9h45min innan jag är framme.

Snart halva resan gjord.

Publicerad 2013-06-27 05:22:00 i Peru 2013,

Bara 24 timmar resa kvar till slutdestination. Och jag är så enormt less på det nu. Glad att hemresan sen i augusti är 20 timmar kortare. Sovit två timmar än så länge, tänker att det blir bättre om jag sover på planet till Miami som går om fem timmar.

Natten

Publicerad 2013-06-27 01:57:02 i Peru 2013,

24:00 lokal tid blev alla i terminalen infösta i ett väntrum mer tv, gratis vatten, stolar man kan fälla bak och "filtar". Nedan är en bild på när jag ligger under en "filt".

Timme 10-15

Publicerad 2013-06-26 23:55:00 i Peru 2013,

Heathrowhäng. Läser, småpratat med lite folk som satt sig bredvid mig tidigare och leker med telefonen. Köpte lite Wi-Fi så jag kan surfa. Här händer inte mycket för tillfället. Två personer här utom jag. 22:54 lokal tid. 04.30 börjar saker öppna igen. Funderar om jag ska sova här eller hålla mig vaken och sen sova på planet. Eller kanske både och.

Timme 5-10

Publicerad 2013-06-26 19:44:00 i Peru 2013,

15:40. Dags att kliva på planet till Heathrow, London.

16:05. Har nu lyft. Kampen om vänster armstöd har börjat.

16:19. Gratis kycklingwrap på planet. Succé!

16:45. Song of the hour: Logistics - Crystal Skies

18:00. En kvinna två säten till höger om mig börjar amma ett barn och ammar hela landningen som tar cirka 20 minuter.

18:30. Åker buss från flygplanet till terminal 5 i Heathrow, det tar 10 minuter. seb åker vi buss från terminal 5 till terminal 3. Tar 15 minuter. Sjukt stor flygplats verkligen.

19:07. Mitt hårvax klarade inte säkerhetskontrollen. Tur att det nästan var slut och att jag befinner mig på tax-free.

19:11. Eftersom mitt plan går 09:45 imorgon måste jag åka till terminal 1 och åka tillbaka hit imorgon 06:15 fick jag precis berättat för mig. Terminal 3 stängde tydligen om 15 min.

Timme 4

Publicerad 2013-06-26 13:09:43 i Peru 2013,

11:50. Checkat in bagage. Det går hela vägen till Lima. Success!

12:00. Inne på utrikesterminalen och ska käka lunch.

13:00. Ätit klart och satt mig på Starbucks. Bara 2.40 kvar till flyget mot Heathrow.

Timme 2 och 3

Publicerad 2013-06-26 11:30:03 i Peru 2013,

10:25. Sitter på planet någonstans i luften ovanför Umeå. Nu slog resfebern till som en blixt från klar himmel.

10:37. Jag tror jag hittat anledningen till resfebern. Elektronisk musik. Jag bytte musikstil nu till något rockigare. Jag ser kausala samband och sånt. Short Change Hero av The Heavy strömmas just nu i min telefon. Fantastisk låt!

11:26. Står i terminal 4 och väntar på bagage. Odramatisk flygtur.

11:29. Min väska kom ganska snabbt ändå. Promenix till terminal två som gäller nu!

Flygplats 1, timme 1

Publicerad 2013-06-26 09:17:24 i Peru 2013,

Sitter på Luleås flygplats, dricker drycker innehållande koffein och köpt en illustrerad vetenskap som komplement till de två böcker jag har med. Har nyss insett att jag faktiskt kommer spendera typ 16 timmar på Heathrow i London. Jäkla folk som skriver tid i am och pm. #avgå

Annars känner jag mig ganska lugn. Lite lätt energifattig såhär på morgonkvisten bara.

Ses på arlanda!

Peru imorgon

Publicerad 2013-06-25 23:19:18 i Peru 2013,

Nu börjar det bli dags. 09.55 går första planet.

Så jag är framme 21:15 på torsdag, lokal tid vilket är 7 timmar efter svensk tid. Svensk tid är jag framme på Limas flygplats kring 04 på fredag morgon. Och åker hemifrån 9.00 imorgon(onsdag). Tänkte försöka uppdatera här timme för timme(kanske några timmar efter då jag flyger) så jag har något att sysselsätta mig med. Sen får vi väl se hur min tillgång till internet är.

Väl framme kommer jag möta upp en kille som heter Israel. Ska bo på hotell första natten, sen ska vi fixa gå runt och skaka hand med folk dagen efter och fixa boende i en månad, krävdes att man gjorde det på plats. Förmodligen ska jag fixa ett lokalt nummer också, så jag slipper bränna pengar på mitt svenska nummer.

Sen är planen för fredag att åka till kontoret där jag ska jobba och hälsa på folket och se lite vad jag ska göra, gå/åka på en rundtur i Lima med Israel som ska visa mig staden. Därefter är planerna osäkra. För helgen åtminstone. Sen ska jag ju jobba där. Har ett så kallat payed internship på ett företag. Det är från början svenskstartat och tar på sig projekt av andra företag. Ska skriva rapporter, gå bankärenden och hjälpa deras grafiska designer. Sen får vi väl se vad jag egentligen kommer göra.

Så, detta är preliminära planen. Har laddat upp inför flygresan med sista halvan av bok 5 i Game of Thrones-serien och "The Name of the Wind" av Patrick Rothfuss. Har 40-något timmar resande att se fram emot. Så nu sova i min säng en sista gång innan avresan. Återvänder till Sverige den andra augusti, så tills dess tänkte jag försöka hålla denna bloggen vid liv så gott jag kan. Kanske blir tunnt de första dagarna, men efter det så!