Kuriosa

Publicerad 2012-03-29 14:45:13 i Barcelona 2012,

Som vissa kanske har hört talas om är fotboll ganska stort i Spanien och jag bor i en av Spaniens större städer som heter Barcelona. Denna stad har ett fotbollslag, FC Barcelona. Barça kallas dem. Det tror jag många är med på.

Det jag tror att inte lika många vet är att man endast uttalar namnet [barsa] när man har denna bokstav: ç och det är en bokstav som inte finns på spanska. Det är en latinsk bokstav som finns i bland annat katalanska och man har lånat ç från katalanskan(ett av Spaniens fyra officiella språk) eftersom att Barcelona är en stad i katalonien. Dvs skriver någon Barca så uttalar man ordet [barka] och betyder "liten båt" på spanska. Barca alltså.

Summering: ç finns inte i i spanskan utan enda gången man använder det så lånar man det för att skriva Barça, annars är det en helt katalansk bokstav. Det betyder att de tre enda korrekta sätten att skriva detta lags namn är Barça, Barcelona eller FC Barcelona! Skriver du Barca och en spanjor ser det kommer du få på pälsen.

Jag är egentligen inte överdrivet fotbollsintresserad men jag känner att det är en plikt att se minst en match innan jag åker hem, så jag och Bernhard ska se Barça - Malaga den andra maj på Camp Nou när han är här på besök!

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Viktor

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela