14:2

Publicerad 2013-07-12 04:05:37 i Peru 2013,

Idag åkte jag på en city tour, vilket inte direkt var en city tour för vi åkte upp i bergen, kollade på sevärdheter och härjade. Har för segt internet för att ladda upp alla bilder jag tog, men vissa bilder är fruktansvärt vackra. Går inte att jämföra med verkligheten dock. Enormt mycket intryck idag. Hängde mest med Gillbert(en kille från staterna) från mitt hostel samt Rachel + Caitlin(britter) från ett annat hostel. Riktigt trevligt. Jag ska till Machu Picchu imorgon och Gillbert med så ska förmodligen möta upp honom där. 
 
Vi gick först till "temple of the sun" (Qorikancha) som var ett inkatempel. Sen åkte vi buss upp i bergen(3900 m ö h) och kollade på inkaruiner och där inkafolket levt. Svårt att beskriva. En hette Saqsaywaman och var ruiner från ett inkafort som byggdes på 1400-talet. Vi åkte också till Tambomachay vilket är en sorts vattenkälla som rinner året runt. Sen var det dags för Puka Pukara som också var lite ruiner. Sen var det dags för Q'endo som är en sorts grotta med massa altare där inkafolket offrade till sina gudar. Allt på 3900 meters höjd. Haft en sån fruktansvärd huvudvärk från höjden hela dagen. Mot slutet så fick jag en sorts "moña" i händerna och pannan av vår guide. En sorts växt med stark doft som ska bota höjdhuvudvärk som man ska andas in. Den hjälpte faktiskt en liten stund, men sen klev värken fram igen. 
 
Nu ska jag sova. Taxin kommer klockan 06.00 imorgon. Så uppstigning kring 05.30 por la madrugada. Usch! Tidig morgon. 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Viktor

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela