15:2

Publicerad 2013-07-13 05:56:00 i Peru 2013,

08.06. Om jag tyckte landningen i Cusco var bland det läskigaste jag varit med om så var nog bussresan från Cusco till tågstationen i Pacha på en liknande nivå. Busschauffören höll mellan 70-140kmh i bergen med noll sikt, konstanta tvärsvängar, körde om utan att ta hänsyn till att han inte såg om det kom något bakom kurvan, brydde sig inte om att vägen var hal av frost, körde över en stackars hund som han sen ignorerade och körde vidare trots väldigt upprörda medpassagerare, körde nästan på en ko, körde nästan av vägen 15 gånger. Omkörning av en lastbil med frostbiten mark i 120kmh i en grov nedförsbacke i en kurva med en bergvägg som skymmer sikten - jag hade 90 minuter av fasa. Han vägrade sakta ner också. 
 
08.37. Ska precis kliva på tåget. Står i kön och ska spänna åt mitt bälte lite hårdare. Bältet går av på mitten. Attans då!
 
10.50. Tåget var bra. Satt bredvid en kille från Colombia. Vi satt och pratade om skillnader och likheter mellan Colombia och Sverige. Plötsligt, när andra runt omkring upptäckte att jag var svensk och pratar spanska så började alla gubbar och tanter (från Argentina, Chile, Bolivia etc) fråga ut mig om Sverige. Allt från hur mycket idrott vi har i skolan, norrsken, temperatur, kungen, älg och sånt. 
 
11.00. Slänger i mig en macka på ett cafe i Aguas Calientes som lunch. Aguas Calientes är som en "förstad" till Machu Picchu och ligger strax nedanför på ynka 2500m ö h. Hoppar på bussen upp till Machu Picchu som tar 30 mimuter av krokiga grusvägar upp på berget. Finns egentligen för mycket att säga om det, så jag säger inget mer än att jag försöker ladda upp någon bild nedan. Har fotat massor med bilder dock, och tar 15 minuter för uppladdning av ynka tre. Så får spara de andra till sen!
 
 
 
15.30. Vill inte åka buss ner, fått nog av bussåkandet. Bestämmer mig för att promenera. Det finns en "trappa" ner. Där jag pekar på bilden nedan, dit ner ska jag och sen gå runt berget jag pekar på. Det skulle ta 50 minuter om man var snabb sa dom och jag gjorde det på 49. Det var lite tungt också då man blir mer utmattad på hög höjd. "Botten" dit jag pekar(är en flod där som man ser på bilden) och dit jag också går ner till är fortfarande 2500 m ö h. 
 
 
Tåget gick smärtfritt. Var "modevisning" med alpacakläder i tåget helt plötsligt. Tågpersonalen körde en 30 minuter visning med musik, dans och olika alpacakläder som man sen fick köpa om man ville. På tåget och bussen hem satt jag med en tjej från Argentina och hennes mamma. Dom var trevliga. Bussen hem gick bra, kan ha varit för att jag sa åt busschauffören på skarpen att han skulle ta det lite lugnt. Han körde fortfarande farligt i svenska mått mätt(många som drog efter andan i vissa omkörningar) men i peruvianska mått så körde han mycket lugnt. 
 
Nu är jag hemma på mitt hostel i Cusco. Åt nyss en burgare. De hade en grill framme i "vardagsrummet" och sålde stora billiga supergods burgare med en riktigt bra guacamole. 
 
Tyskarna vill ha med mig ut på partaj men efter att ha varit uppe sedan 05 samt inte sovit bra då ett par i vårat rum bråkat med varandra hela natten trots att vi bad dom vara tysta / ta diskussionen på annan plats. Sen känner jag av halsont och förkylning så ska nog vara lite tråkig kurera mig idag istället. Är helt utmattad från allt som hänt under dagen. 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Viktor

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela