Dag 27. Resdag. Framme i Quito, Ecuador.

Publicerad 2015-08-02 05:42:04 i Colombia/Ecuador 2015,

Idag lämnar vi Colombia, det land i världen med mest gullighet per capita. Tror ordet gullig som beskrivning av colombianer använts minst lika mycket som exempelvis orden "jag" eller "det" i vanligt tal.

10.30 hade vi checkat ut och blev hämtade av vår bokade transfer. Vad som igår tog 30 minuter att åka i en taxi (flygplatsen till hotellet) lovade denna chaufför att göra på 11 minuter prick. Inte för att vi hade bråttom, men han verkade stressad och verkade vilja bevisa sin snabbhet. Och jävlar, det tog 11 minuter. Han körde en minibuss som om det vore Formel 1. Inte helt bekväma, särskilt inte när han samtidigt svarade i telefon och hade sig.

På Bogotás flygplats tog det typ två timmar innan vi lämnar in bagage, blivit ivägskickade till ett bås där vi alla fick 200 kronor tillbaka på grund av någon skatt vi inte behövde betala samt tagit oss igenom säkerhetskontroll. Som tur var så var vi där tre timmar före, så vi hann äta lunch innan vi hetsade till planet.

Linda åt sushi och vi skrattade först åt att hon fick ketchup till maten. Den visade sig dock senare tillhöra min mat.

Väl på flygplanet får jag sitta med Linda, just framför Anna och Sofie. Jag är i mitten och har en kvinna från Ecuador till vänster om mig och Linda vid fönstret till höger. Kvinnan från Ecuador är mycket trevlig och berättar om sitt land med stolthet och tipsar om många saker vi kan göra.

Flygresan går smärtfritt. Åtminstone tills vi ska landa, då börjar hela planet skaka och gunga hela nedstigningen (insåg just hur motsägelsefullt det ordet låter) med många enormt tvära svängar och just när vi ska landa så lyfter vi igen. Tydligen blåste det så mycket att vi kom ur kurs eller att det åtminstone var för farligt då vi fick göra om hela den skakiga, gungande och svängande processen igen. Var inte särskilt kaxig under dessa tjugo minuter det tog att landa igen.

Bilder från fönstret vid landningen ovan.

Väl på marken (piloterna fick en applåd av passagerarna och denna gång stämde jag in) tog det ett bra tag att ta sig igenom "migración" och tull. Många lappar som skulle stämplas, skrivas och granskas. 45 minuter senare är vi äntligen utanför Quitos flygplats och väntar på en taxi.

Funfact: Quito, en stad med nästan två miljoner invånare, ligger ungefär 2850 meter över havet. Det är alltså 200 meter högre än Bogotá i Colombia och 600 meter högre än Kebnekaise i Sverige.

Vi tar en taxi och får en väldigt gullig (oväntad beskrivning?) chaufför som berättar lite om staden. Tar ungefär en timme att åka och kostar 27 dollar.

Framme på hostelet får vi information om närområdet och bestämmer oss för att direkt imorgon åka vidare till Banos som ligger 2-3 timmar bort. Där finns stora vattenfall, en aktiv vulkan, fin natur och massor av saker att göra. Så återvänder vi till Quito om några dagar och gör staden då, eftersom det är helg nu är mycket stängt här.

Middagen blir på en väldigt mysig pizzeria fem minuter promenad bort. Pizzan är inte lika god som de vi åt i Colombia men ändå helt okej. Otroligt mysig lokal, men vi verkar ha glömt att fota där. Efter middagen går vi tillbaka till hostelet där vi tar en dator för att göra en del googlande för kommande planer innan det är läggdags.

Två bilder från kvällspromenaden.

Sen på begäran av resten av gänget ska jag också nämna kissmannen. En gubbe som gick en bit framför oss på väg hem från pizzerian stannade plötsligt på gränsen mellan gatan och trotoaren och urinerade. Helt offentligt, där folk gick. Det var konstigt och vi kände oss smått obekväma när vi gick förbi en halvmeter bort från honom på hans högra sida. Fanns en viss humor i det dock.