Dag 41. Puerto el Morro.

Publicerad 2015-08-16 06:10:19 i Colombia/Ecuador 2015,

Dagen börjar med att vi (för första gången denna resa) lagar frukost på vårt hostel. Vi har köpt ägg i lösvikt, "smör" och ett sorts bröd som påminner om varmkorvbröd. Inte särskilt mycket utbud på affärerna. 

Klockan 07.00 hämtas vi upp av vår chaufför. En bilresa på tre timmar blir en snabb bilresa på två timmar. Vi är framme tidigt, men det passar oss bra för då kan vi undvika andra delfinintresserade turister. Vi ska nämligen ut på delfintur med mål att se delfiner i träsket bredvid Morro. Träsk är för övrigt ett rätt osmickrande ord på svenska. Priset är $5 per person men eftersom vi är tidiga är inte mycket folk i farten. Vi betalar dubbla ($10 per person) och får då en egen kapten och en egen båt.

Nedan är bilder först från hamnen och sen på väg mot delfinerna. 





Vi såg ganska många delfiner som lekte bredvid vår båt, men som vanligt är det ganska svårt att fånga det på bild. Riktigt roligt att få se vilda delfiner som leker bredvid oss utan att behöva lockas fram på något sätt. 



Efter delfinturen käkar vi lunch i byn. Under lunchen sitter vi bredvid något som kan vara en skolklass, vilka frågar om de får intervjua mig. Jag hänger inte med i svängarna men plötsligt är jag påpälsad med mick och har en kamera i ansiktet samt tio Ecuadorianer som skrattar åt mig och mina svar. Frågorna som ställs är vad jag (och vi) tycker om Ecuador, vad vi gillar mest med landet och hur jag skulle beskriva landet med ett ord. När jag ger svaret "vackert" får jag ett väldigt stolt bemötande. Efter intervjun tog vi alla (jag+tjejerna+10 Ecuadorianer) ett gruppfoto med tre eller fyra av deras kameror. 


Två timmar senare var vi tillbaka i Montañita. Kvällen blir mysig. En del kortspelande, en del drinkar på happy hour, en god middag vilket avslutades med kortspel och öl på hosteltaket. En väldigt trevlig sista lördag i Ecuador.


PS: Vulkanutbrottet i Ecuador är i Latacunga och drabbar (förhoppningsvis) inte oss. Dock känner vi väldigt medlidande med de Ecuadorianer som får lämna sina hem! Vi besökte (stannade 15 minuter med bussen) just den byn som evakueras när vi åkte till och från Baños för ungefär två veckor sedan och såg då denna vulkanen.

http://www.svt.se/nyheter/utrikes/byar-evakueras-efter-vulkanutbrott

Vi är på blå prick medan röd prick är vulkanutbrottet. Lite oroliga är vi att utbrottet kommer störa våra flyg på grund av askspridning och att vulkanen är cirka 10 mil från flygplatsen vi ska mellanlanda i på tisdag/onsdag. Men just nu går flygen som vanligt i alla fall. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Viktor

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela