Dag 1. Framme

Publicerad 2015-07-07 05:53:07 i Colombia/Ecuador 2015,

13.50 svensk tid. 07.50 Colombiansk tid. Boardar planet. Jag och Bernhard hade blivit uppgraderade till första klass. Detta protesterade vi givetvis mot vilket totalt chockade personalen på Lufthansa, de hade aldrig hört något liknande. Men vi ville prompt sitta med resten av vårt crew. Vi gick på planet till de som blev tilldelade våra platser som jublade över att få våra förstaklassbiljetter. Kort därefter förstod jag varför de inte ens tog sig tid att se misstänksamma ut, vilket jag hade gjort i deras sits: Spädbarnsvarning snett framför Bernhard och Linda. Nåja, vi har gjort dagens goda gärning och sitter gärna med resten av pöbeln i economy class. ;-) 

16.00 svensk tid. 09.00 Colombiansk tid: Två timmar fick vi vänta på planet innan det kunde lyfta. Under den tiden letade de ett bagage som hamnat på planet utan att passageraren dykt upp. Det var kul. Nu efter 2.5 timme stillasittande är det dags för 11.5h flygtur innan vi är framme i Bogotá. För tillfället svårt att vara positiv. Knöt näven i fickan över min förlorade first-class-uppgradering och mitt förlorade benutrymme. 

Hädanefter skriver jag endast Colombiansk tid. 

10.00 (1h / 11.5h fluget). De bjuder på dricka. Det visar sig vara öppen bar. Får snacks också. Det kanske kan bli en trevligare flygtur än än väntat. 

10.30 (1.5h / 11.5h fluget). Lunch serveras. Käkar någon sorts ravioli med parmesan, sallad, bröd och choklad samt citronkaka till efterrätt. Och öl. Och whiskey. Resten av gänget väljer gulaschen istället för ravioli. 



11.30 (2.5h / 11.5h fluget). Jag och Anna har sett klart filmen Wild på våra skärmar. Inte överdrivet övertygad. Vi slår, tillsammans med Sofie, på en dokumentär om Karibien men inser fort att den kanske inte var särskilt givande och ger upp. Provar några andra filmer men ingen talar till oss, så ger upp tittandet på skärmen totalt. 

12.00 (3h / 11.5 h fluget). De delar ut såna här papper man ska fylla i om passuppgifter, hur mycket pengar man ska spendera samt ett gäng märkliga frågor. Helt på spanska. Förstår stora delar men ber tillslut min sätesgranne som mina fördomar talar om att han ser colombiansk ut. Har rätt och han hjälper oss att översätta pappret och fylla i det rätt. Hoppas jag. 

14.30 (5h / 11.5h fluget). Min colombianska sätesgranne Umberto visar sig vara riktigt trevligt och jäkligt kul att få repetera spanskan innan det är go-time. Han är professor i matematik på ett universitet i Bogotá och har varit på något sorts samarbete på ett universitet i Tyskland i tre veckor. Pratar om allt från gerillorna i Colombia och korruption, till Max Weber, till att han rekommenderar Bogotás matspecialitéer. Exempelvis ajiaco(lunch? En sorts kycklingsoppa), tamales(någon söt frukost), chocolate y queso(mjölkchoklad och ost hittar varandra), agua panela y queso (också någon sorts frukostverksamhet), arepa (någon sorts majsbakelse?). Alla dessa är tydligen hysteriskt goda. Återstår att smaka när vi är framme. 

15.00 (5.5h/11.5h fluget). Kortspel med Anna och Sofie en sväng innan vi tar en bensträckare och minglar med Bernhard och Linda som sitter på andra sidan gången och spelar luffarschack. Beställer in en till whiskey, får en tia. 

17.30 (8h/11.5h fluget). Suttit på detta plan tio timmar nu och börjar bli uttråkad. Lyckas inte med sömnförsöken, är inte tillräckligt bekväm i att flyga så vaknar efter fem minuter under varje försök. Detta genom att studsa upp i taket och tror att något är på tok i flyget. Resten av gänget sover. Särskilt Linda. Hon sover i de mest hysteriska ställningarna och jag är imponerad. 

18.30 (9h/11.5h fluget). Det närmar sig. Flera gånger under resans gång försökt sysselsätta mig genom att läsa, fiffla med mobilen(avbröt detta för att spara batteri så jag kan kontakta Arturo sen) och mingla men det kan inte vara hälsosamt att sitta i ett plan så här länge. Lätt stressad över att Arturo (som hostelet skickar för att hämta oss) inte orkar vänta på oss eftersom vi är sena. Om 30 minuter skulle vi ha landat annars. Kan dock glatt meddela att spädbarnet snett framför oss varit nästan knäpptyst sedan vi lyfte. Snart serveras middagen åtminstone, kan behöva den nya energin! 



20.30 (11.5h/11.5h). Efter de sista otroligt långsamma timmarna landade planet en helt perfekt landning. 

22.44 Framme i sängen på vårt hostel. Nu är det dags att sova. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Viktor

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela