Dag 17. Dykarcertifikat del 3.

Publicerad 2015-07-23 06:34:34 i Colombia/Ecuador 2015,

Denna dag klarade vi de sista praktiska övningarna för dykarcertifikatet vilket innebär att jag, Anna, Bernhard, Linda och Sofie nu har certifikat att dyka "Open Water 18 meter". Skoj!

Här är båten vi dök från.

Här är vi på båten påväg mot dyk.


Här är Carlos, en av våra två instruktörer.
 

Övningarna vi gjorde då? Gick enormt dåligt för mig. Eller ja, inte med övningarna men med att nå botten. Mer om det snart. 

Första dyket skulle vi göra kring 9.30 och då skulle vi ner på 6 meter och sen "få slut luft" och ta oss upp till ytan. Detta utan luft (och utan "buddy" som hjälper) genom att blåsa ut luft hela vägen upp så inte luften i lungorna expanderar och simma upp med hjälp av simfötterna. Var svårt för vissa att klara det på ett andetag så man fick prova på nytt. 

För mig då? Jag fick göra det sen. Jag hade nämligen blivit rätt förkyld tack vare vår AC när vi sov. Man ska egentligen inte dyka när man är förkyld pga svårare att tryckutjämna och kan bildas luftbubblor i öronen som kan expandera och skada en om man åker från havsbotten till ytan. Vår instruktör Leo ställde lite kontrollfrågor om vilken sorts förkylning, symptom osv och bedömde att det skulle gå ändå bara jag var försiktig. Det var dock lättare sagt än gjort.

Jag fick ont ovanför ena ögat när jag dök ner plus hade enormt svårt att tryckutjämna med höger öra. Fick flera gånger vända till ytan, vänta och börja om. Otroligt irriterande, särskilt eftersom allt gick så bra igår. Tillslut hjälpte Leo (instruktör) ner genom att gå ner decimeter för decimeter med ett rep till botten. Efter mycket strul gick det. Väl nere gick det helt okej, vi simmade ungefär dubbelt så djupt men det var inte så snabb nergång. Men nere på botten gjorde vi lite flytövningar så vi svävade i vattnet innan vi simmade vidare mot korallerna för "fun-dive". Ungefär 14 meter djupt var vi det dyket med 15 meters sikt. Klarare vatten än igår då vi hade 12 meter sikt vilket ändå är bra. 

När vi skulle upp igen (efter gruppens säkerhetsstopp på fem minuter) fick jag göra slut-luft-övningen som jag inte kunde göra tidigare och fixade den på försök ett. 
På bild nedan: Linda och Sofie med Bernhard under sig.

På bild nedan: Anna med folk bakom sig. 

På dyket efter, nummer två, skulle vi lära oss undervattenskompassen. Fick en genomgång och sen fick vi öva först att navigera med kompass och snorkel och sen med utrustningen. Gick bra för mig och Anna som var "buddys" och navigerade gemensamt. 

Här är fler dykarbilder från idag och igår.

Bild nedan: Anna och jag


Bild nedan: Bernhard

Bild nedan: Linda

Bild nedan: Sofie

Bild nedan: Anna 

Bild nedan: Jag

Bild nedan: Linda

Bild nedan: Bernhard

Bild nedan: Linda, Sofie oxh jag

Bild nedan: vi och våra miljöer från när vi dök 18 meter igår. 




Efter dykningen var avklarad åkte vi tillbaka till dykcentret och rengjorde vår utrustning. Sen åkte vi och fixade våra certifikat och fick ut ett tillfälligt tills det riktiga kommer på posten.





Som tack för bra kurs bjöd vi ut Leo och Carlos på lunch. Försökte få bild på Leo eftersom vi redan hade på Carlos men fick nöja oss med denna där Leo är uppe till höger. 

Leo ilade iväg snabbt men fick en till bild på Carlos när han betalade en taxi åt oss.


När certifikatet var fixat och klart kikade vi en kortis på Santa Martas shopping innan vi drog tillbaka till hostelet och vilade resten av kvällen. För mig behövs det verkligen eftersom jag känner mig än mer förkyld nu än tidigare. 

Efter tre dagar var idag dagen vi klev ut ur Santa Marta Dive and Adventure som certifierade dykare.


Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Viktor

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela