Dag 2. Bogotá

Publicerad 2015-07-08 00:27:09 i Colombia/Ecuador 2015,

Vaknade upp tidigt idag efter att ha lagt sig tidigt igår. Kollar ut genom fönstret och har denna utsikt.

Käkade en jävligt fin frukost vid 8.

Tog det ganska lugnt efter frukosten, gick förbi en mataffär och kollade läget där.

Sen var det dags att röra sig till centro historico där det fanns massa museum och sånt. Tog en taxi till stan och eftersom det var den första taxin hann vi bli lurade. Hostelet ringde taxi åt oss, så väntade vi utanför. Då stannade en taxi och vi frågade om det var den vi bokat och han sa ja. När vi kom fram så skulle han ha dubbla vad bokningen kostade för han ljög tydligen om att vi hade bokat honom, han såg bara en chans och tog den. Så fick betala 80 kr istället för 40 för en 20 minuters taxiresa. Överkomligt ändå, men man blir lite grinig av det. Påvägen sa han också att det ställe vi ska åka till imorgon skulle vara stängt och ville köra oss dit för dyra pengar för annars kommer vi aldrig dit. Det visade sig också vara en lögn, men som tur var nappade vi aldrig på det.

Så vi gick först till museo Boteró för att se tjocka konstverk men där var det stängt på tisdagar. Ganska random. Vi vände klackarna till guldmuséet. Inträdet var cirka 10 svenska kronor.

Efter det gick vi och käkade lunch. Vi fick tips av Umberto igår att prova äta ajiaca till lunch vilket är en sorts kycklingsoppa. Sagt och gjort.

Det var gott tycker jag, men tror samtidigt att det i lunchväg finns mer spännande saker att prova. Vilket vi ska!

Efter lunchen blev det att åka till monserrate vilket är en sorts berg med utkiksplats och sånt över Bogotá. Dit åkte vi linbana.

Man insåg snabbt att staden med lika många invånare som hela Sverige är ganska stor.

Satte oss och tog en kaffe med utsikt över staden och det blev riktigt härlig värme också.

Var lite kö inför linbanan ner men gick rätt smidigt trots att mannen bakom oss i kön var rätt närgången. Nu är vi tillbaka på vårt hostel och ska ta det lugnt ett tag innan vi ska gå ut på någon restaurang i närheten för middag och se vad kvällen har att erbjuda.