Dag 23. Casa en el Agua

Publicerad 2015-07-31 06:27:57 i Colombia/Ecuador 2015,

04.00 skulle bussen gå. Klev upp 03.30. Jag åt en minifrukost redan då, resten väntade med ätandet. Bussen skulle vara framme senast 07.00 i Tolú eftersom vi skulle ta en båt mellan 08-09 som skulle ta 45 min. Så blev det såklart inte.

Minibussen (företaget Gonzalez Transportes) hämtade oss i tid (dvs endast femton minuter sena) och vi fick bra platser. Sen blev jag väckt kring 08.00 då vi fortfarande inte var framme i Tolú. Bussen hade tydligen inte ens lämnat Cartagena förrän två timmar senare, klockan sex på morgonen. Tillslut var vi framme i Tolús hamn, två timmar sena. Blev lite gladare när det visade sig att våran båt mer eller mindre väntade på oss så vi missade den inte.

Båtresan blev inte riktigt vad vi trodde. Istället för 45 minuter rakt till vår slutdestination åkte vi till ett akvarium på en ö där en de andra tio personerna på vår båt ville gå av. Vi skulle vara där i 45 minuter, något som blev 90 minuter. Kring lunchtid (12.00) var vi framme på Casa en el Agua där vi hoppade av. 

Casa en el Agua visade sig leva upp till sitt namn. Ett hus i vattnet mitt i karibiska havet med klarblått/turkost vatten och helt kristallklart. 

Huset såg från vattnet mysigt ut, men var ganska litet. 34 gäster tar det. Ingen mobiltäckning, ingen el (och därav ej internet och därför sena blogginlägg) och inget rinnande vatten. I och för sig finns det solceller så dagtid finns lite el. Men annars drivs köksredskap och sånt på gas. 


Vi checkade in och jag var trött, hungrig och trött så jag beställde lunch med de andra som skulle ta ett bra tag innan vi åt. Medan vi väntade på maten tog jag en powernap medan de andra badade med oklar energi. När maten kom typ en timme senare serverades det endast en rätt vilket var ett sorts bläckfiskliknande skaldjur (åtminstone i konsistens) som kom från en gigantisk snäcka. Med ris, matbanan och sallad. Helt okej gott men dock Colombias minsta portioner så här långt, det vill säga normalstor i svenskt mått mätt.

Efter lunch var det lugnttagande, bokläsande, solande och badande på schemat. Gick att gå upp på övervåningen av huset och hoppa ner i vattnet därifrån. Vattnet var runt 30 grader varmt, förmodligen varmare, vilket gjorde badandet till en fröjd. 

Bild nedan: Jag hoppar i vattnet 

Bild nedan: Linda hoppar

Bild nedan: Anna hoppar







Huset omgavs också av krabbor (hundratals klättrade på väggarna och stenarna runt huset) och diverse andra sjödjur. Ett par öl och drinkar hann det bli också, vilket blandades med en del kortspelande när solen började gå ner. 

Middagen bestod av hummerceviche för mig och någon sorts fisk till resten av gänget. Min ceviche var inte vad jag trodde eftersom det normalt är en soppa i min värld. Detta var mer hummerbitar i en skål med lite tomatsås och limesås med massor av koriander. Till det fick man matbanan och sallad. God hummer, särskilt eftersom den fångades en timme innan vi åt. 

På kvällen tog vi en båttur och snorklade bland mareld. Det var alltså mörkt utomhus (endast månen lös upp) och vi åkte båt till en sorts vik där det fanns denna mareld. Det var alltså plankton som lyste när man rörde sig i vattnet. Enormt häftig upplevelse. Här var det tråkigt nog omöjligt att fota. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Viktor

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela